söndag 13 augusti 2017

      Har Ni som jag zick-zackat mellan regndropparna denna sommar?  Jasså inte?
       Kanske tillhör Ni dem som bett vädergudarna öppna kranen.
      Men sommar blev det hur som helst.
       I år har mina gröna fingrar pysslat med tomater i stor skala.
       Gula, röda, orange och brunsvarta och i olika former.
       Redan i slutet av februari petade jag ner de små torra fröna. Det tog inte mer än fem dagar,
       så stod jag öga mot öga med det spirande livet. Lite andäktig blir man allt.
        En attans dyr växtlampa hamnade i mina ägor och NU, förstår Ni, skulle det odlas.
        Redan efter första omplanteringen hade jag kollrat bort både mig själv och nummerlapparna,
        trots att jag fotat dem fint i höstas. Vad gör man? Pysslar vidare och bär in och ut när vårsolen    
         bligar fram. Och växte gjorde de. Och många var de, för inte kan man slänga små bebisar på
        tippen, som har legat i kuvös och haft det gott.
         Att sen käre maken, sin vana trogen, också skulle odla gjorde ju att "barnkammaren"
         sprängdes. What to do? Vi prackade tomatplantor på kreti och pleti och stod på växtloppis. Det
          klirrade skönt i börsen, men det roligaste var ju att träffa alla glada odlare. Och växtlampan
          hade gjort plantorna mörkt gröna och kompakta, med andra ord lättsålda.
           Men de resterande femtiotal plantorna bråkade om en plats i solen. Så kom första blomman
           och glädjen visste inga gränser. De små tomatfrukterna växte till sig och likaså min tuppkam.
           Det var oförskämt roligt och jag berömde dem så de började rodna, och det var precis vad jag
            ville de skulle göra.
            Som sagt! Vi har BLIVIT med tomater en grosse.
            Glädjande nog har vi ätglada nära och kära, som räddar oss från att drunkna i skörden, om jag
            nu får skarva lite. Storfiskare brukar överdriva, så det kan väl en tomato- log också få göra.
            Men att man kunde ha så roligt med några torra frön, det hade jag ingen aaaaaaaning om.
             Ska faktisk fråga en lärare, jag känner, om han har lika roligt med "sin frön".

         
         
         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar