tisdag 28 februari 2012


Denna och nästa vecka är det praodax för årets åttor. De ska med andra ord smaka på yrkeslivet.
Naturligtvis kommer de att tillföra firman många glada, fräscha ideer som kanske inte dom "gamla uvarna" har tänkt på.
Det är allmänt bekant att unga kvastar sopar bäst. Små fräscha hjärnor tänker i unga banor och har ibland briljanta ideer. Och även om bara ett av deras påfynd skulle falla chefen på läppen, så har dom gjort en nog så beundrandsvärd insats.
Själv tror jag dom gillar det skarp. Få sätta händerna på nåt. Om det gäller att röra i en gryta på en resaurant eller det handlar om att packa upp mjöl på ICA eller sortera skruvar på ett trävaruhus så tillför det dom en erfarenhet. Och erfarenheter är alltid bra. Kunna snacka fackspråk. "jo du, så gjorde VI när jag jobbade där."

Minns ett av mina egna sommarjobb. Skulle serva butiksperonal i en sommarbod. Koka kaffe och "laga" mat.
Mest åt man daggamla mazariner och det var inte alls bra för midjemåttet.
En gång, minns jag, kom fiskaren och levererade en levande margarinlåda. Mildas! Ja milda makter! Den flyttade runt sig själv i hallen där han lämpat av den. Mycket riktigt. Den innehöll feta smarriga ålar. Här var det bara att hugga i. Matmor en tång och jag den andre. Slet av skinnet och blundade. Skar i några centimeter tjocka bitar, som själv hoppade upp i grytan och resultatet blev en välsmakande soppa. Men roligt hade vi, serverade fika i trädgården och käkade knäckebröd hela sommaren och gick upp tre kilo.
Det var en sån där härlig allt i allobod. Köpte själv ett stort kakfat, där alla landskapsblommorna var inristade och betecknade med namn på både svenska och latin, och det har faktiskt hänt att jag slagit ett getöga när korsordet har varit knepigt.
I dag kom det nytt fräscht korsord i brevlådan, så datorn tar nog en dags semester.

Ha det bra och välkomna våren!!!
Alva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar