torsdag 9 februari 2012

Lösenord

Lösenord i all ära!!!! Jo, jag vet att det är viktigt att komma ihåg. Bokstavskombinationer och lite siffror och konstigt värre, så ingen objuden knäcker koden och hu vad jag grubblar. Ska man välja grannens hundras eller mosters telefonnummer eller fasters efternamn, som man vänder fram och bak och hur ska jag komma ihåg det??? Kanske jag borde göra en lista på alla mina lösenord och försöka gömma dem i huset någonstans där inte ens en gång jag själv hittar dem. Efter fjorton dagar i södern med massor av bad och drinkar och härliga sevärdheter, så har man naturligtvis glömt var man gömde hela soppan.
Men nu är jag ju lycklig nog att inte ha så mycket av värde att kacka in sig på. Så varför vara orolig.
Det finns mycket annat att ligga sömnlös för. På tal om sömn, kan jag inte stava till det ens. Med andra ord, jag är ingen hajare på den varan. Sitter uppe och ugglar till sena natten. Tyst i huset, datorn surrar en aning och jag läser dikter på Poeter.se, där jag föresten själv har lagt ut massor av sådana. Några små pärlor och andra, en dålig produkt av stundens ingivelse.
I natt kom vintern och naturligtvis var jag tvungen att "lovprisa" det med en dikt. 

                                   Äntligen!!!
Himlen har levererat mitt nya duntäcke i natt.
Inte värmer det mej inte.
Nej, då skulle jag hetat krokus eller snödroppe.
Legat så där mysigt under och bara gosat.
Höra tvåfotingarna oja sig och kasa runt.
Höra glada skratt från pulkor och skidor.
Inte våga titta upp
för då kommer skyffeln
och vips är man en knopp kortare.
Bara vänta att temperaturen ska stiga i kroppen.
Duntäcket bli sorgset och börja krympa.
Tina bort och helt försvinna.

Då blir det glada röster och "s k ö n t "
när himmelens duntäcke
stryker på foten.
                                                         av
Alva Johnsson




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar